Как се става шампион от Александър Митюрев

Как се става шампион от Александър Митюрев

Мнениеот Miroslav » 2012-10-29

Как се става шампион от Александър Митюрев

Този материал не съдържа някакви особенни «готови рецепти», а по-скоро е обобщение на темата. И тук се дава естественно моето мнение (Александър Митюрев) по този въпрос. Всеки може да има свои «рецепти» и път към спортните върхове. Аз съм се постарал да изложа това, което съм ползвал сам или съм имал намерение да пробвам, планирал, но не успял да приложа (не успял да реализирам).

Ако ти си се потопил в основата на ракетомоделизма като спорт (Ох, този ракетомоделизъм …. както казваше Кузмин В.Н.) то разбира се се изпълваш с дух на съперничество и « искаш да покажеш на своите момчета» и на чуждите момчета също, своите умения. И нали се стремиш да направиш това , показвайки/доказвайки , че именно така е ПО-ДОБРЕ, и ПО-ДОБРЕ именно по ТВОЯ НАЧИН / ИЗПЪЛНЕНИЕ …. И участвайки на състезания, ние не играем на тото «на кого ще провърви, на кого не …» И нали успеха не е случаен, а благодарение на техниката, майсторлъка, ръцете, мозъка, «мобилността» и «глобалността» (както ми казваше Владимир Тарасов). Успеха – това не е по някакви случайни обстоятелства, а благодарение на обмислен и ВДЪХНОВЕНО изпълнен план.

И така, ще се спрем на някои способи (инструменти) , които могат да Ви бъдат полезни. Някои от тях са крайно очевидни и известни, но така или иначе, по силата на важността, не мога да ги подмина, щом съм се хванал да пиша по тази тема ….

1. Според мен, състезанията не започват от момента, в който стоите на опашка за рагистрация на моделите, а много по-рано от този момент …. С края на предходния сезон …. с направата на изводи, разбор на полетите, анализ на собствените постижения и грешки, впрочем за пълна картина на нещата не пречи да се погледне и по-широко (а как беше при другите) Благодарение на какво лидерите са на тези позиции ? Анализирайте това , какво видяхте при другите състезатели …. техника, тактика и други аспекти.

2. Резултатът от такъв анализ, трябва да стане план за следващия сезон, определящ това, в какви класове се готвите да участвате. Оттук и произлиза колко и каква техника (модели) трябва да направите и да направите своя разчет на времето,своите времеви ресурси за есенно-зимно-ранно пролетен подготвителен сезон, планирал колко полета са нужни, за отработване на нещо ново. Може естественно, някои подробности да се изясняват по време на работата, но колкото по широк и по-подробен е този предварителен план, толкова по-леко ще Ви е в процесса на създаване на ВАШИ нови модели, дори и да се коригира този план по времето на изпълнение.

3. Постарайте се за планирате не само сезона, но всяка седмица, всеки ден в клуба (работилницата) и работата, която трябва да се свърши за всеки ден и седмица. Спомнете си как се размотавате в началото на подготовката и колко работите в края на подготвителния период, в последните дни преди състезание Ви се налага да изпълните огромен обем от работа. Аз самия “страдах” от тази болест “в най-последния момент” и успявах да свърша много неща, благодарение на планирането на всеки един от тези “горещи” дни. А ако това планиране и неговата реализация се провеждаше през целия подготвителен период ? Колко време щеше да се спести, а освен това с по-добри резултати. Колко време щяхте да отделите за нещо друго …. Нали живота не е само ракетомоделизъм…

4. В процеса на изработване на моделите е полезно (за текущите проекти и бъдещите) да се претеглят отделните детайли и сборки, за да се оцени по-късно, кое и колко тежи, колко “струва” това или онова техническо решение и да се води статистика (записки) на тези данни.

5. При всяко пускане на модели е много желателно да се записват резултатите, но не само просто записване на цифри (метри, секунди), а и по-пълна информация и статистика. Такива данни като: стартова маса, положение на центъра на тежестта, тип на двигателя, фактическо време на задръжката, време на достигане на апогея, скорост на вятъра, отклонение на модела от вертикала, наклонена ли е била установката и колко и т.н. Може да има и други допълнителни данни и коментари. Всички тези данни ще помогнат както се казва “да се събере статистика”, да помогне при анализа на различните варианти, да помогне при коригирането на техническите решения и варианти. Не разчитайте напълно на своята памет, запишете тези данни. Понякога е сложно да се проследи за всичко, да се провери и измери. Обърнете се за помощ към колегите моделисти, да измерят интересуващите Ви данни и им помогнете със същото при техните модели и полети. Често ни се струва, че няма време за това (мързи ни) да записваме тези струващи ни се безполезни данни, но повярвайте на моя опит, ох как ни липсват понякога тези изпуснати данни за приемане на това или онова решение, а най-важното ВЯРНО решение и при направата на моделите и по време на самите състезания. Този статистически материал ще Ви помогне разумно, рационално да се отнасяте към програмата на пробните полети, по-ефективно да използвате всеки полет на модела, „изстисквайки” от всеки полет максимум информация. Още повече сега, когато почти всеки има достъп до компютър, тази информация лесно може да се оформи като таблица в ЕКСЕЛ с графики-колони със споменатите по-горе параметри (или с някакви други параметри и информация) Това също ще Ви помогне да представите Вашите резултати графически. Ще е полезно за статистиката и по-голяма информираност и изграждането на по-широка картина да се внесат в тази база данни (ако има такава възможност) и данни на ваши колеги / съперници моделисти, за да стане ясно накъде се стремим и над какво да работим. Често съм наблюдавал пренебрежение и насмешки сред моделистите, при опити да зафиксирам някакви подобни данни. Невежеството, а още повече невежеството, което се гордее със своето невежество, никога не води до РЕЗУЛТАТ.

6. Подготвяйки се за лагер-школи и състезания, аз самия и в компанията на Сергей Ильин, често подхождах към проблемите малко несериозно – някакви недоработки, недозалепени неща и чак до това, цяла нощ преди състезанието – чак до залепяне на стабилизаторите. Това е много порочна практика. Крайно НЕДОПУСТИМО. И продължавайки да говоря за себе си – в това време на мен и Сергей ни се отдаваше да се представяме сравнително добре, опирайки се на опита (благодарение на ДОСААФ и лагер-школите в Болниси) и на достатъчно нелоши модели. Макар от друга страна, впредвид на това, че моделите бяха малко по-сложни от средното ниво, те изискваха по-голямо внимание и концентрация. Ама каква концентрация може да има, след безсънни нощи преди състезанието. А затова имаше и провали, които можеше да бъдат избегнати. Всичко това, разбира се, са написани истини, а нощните бдения – универсалната „болест” на много моделисти. Сега, когато плътността на резултатите се повиши (а и ще расте) , заради това, че моделите станаха по-големи и летят по-ниско, средните резултати се сближиха, тогава за сметка на повишеното майсторство / опита и всякакви други подобни антипредимства, могат да Ви отхвърлят не само от шампионството, но и от горната половина на класирането. В навечерието на състезанието, се наспете хубаво, не правете модели през последната нощ. Разбира се иска Ви се да пообщувате с колегите, да поприказвате, но в това трябва да има мярка. На полето трябва да сте свежи, а не да ходите с червени очи (от недоспиване, или от изпитото в повече). Така, че да Ви е радостно и леко на полето, нищо да не Ви тежи и пречи. Вие трябва да чувствате ТОВА .... , всеки полъх на вятъра в тихо време, и всяка промяна на вятъра в ветровито време, трябва да усещате с кожата всяка термичност, да чуете как тревата „говори”....

7. Особенно внимание отделете на непосредствената подготовка преди състезанията. Всичко трябва да е “подредено по конец”. Всичко, което може да се направи в къщи (в работилницата) трябва да е направено там, но в никакъв случай на полето. Даже това, което ни се струва, че заема няколко минути (секунди) …. Например парашутите –сгънати, запалките направени (запоени) готови за използване и т.н.

8. Погледнете някога отстрани, своите колеги моделисти по време на състезание, понякога Вие ще видите неща, които са характерни и за Вас самите. Толкова много излишни движения, търсене на това или онова, търсене на инструменти, излишно бягане до палатката и т.н. Инструмента за подготовка на модела за полет и за възможен ремонт, не трябва да е на камара, а сортиран. Сега се продават множество различни кутии за инструменти (подвижни платформи, множество различни кутийки и др.) Не забравяйте да правите ревизия (подреждане) на необходимите инструменти, преди всеки полетен ден, при многодневните състезания – като правило после състезание всичко е бардак и безпорядък. Препоръчвам разделяне на предстартовия инструментариум на А) този, които МОЖЕ да дотрябва (за възможен ремонт, някакви непредвидени ситуации) – постарайте се да предвидите възможните счупвания и ремонти, “тънки” места и начина на тяхното отстраняване, както и необходимия за това инструмент. Б) този, който е НЕОБХОДИМ за събиране и подготовка извън стартовата зона. В) този, който е необходим за окончателна подготовка за старт, поставяне на двигателя в стартовата зона пред съдиите. А в последния случай, едната от възнможните форми на реализация е да не се слагат в кутията с инструменти, а в себе си, с помощта на специално облекло (работна куртка с много джобове ) напомнящ униформа на войник от специалните войски . Това ще помогне да се избегнат ситуациите, когато в калабалъка пред съдийската маса, някой ще Ви настъпи ( събори, премести) Вашия инструмент. Ще бъдете повече мобилни. Вашите действия ще приличат на отличник по бойната подготовка, а не на шоу от типа “ -Ей, Кольо, дай мярката …. - А къде са ми канталчетата …. ?” Направете своето участие обществено-показателно шоу, разбира се не правейки това самоцелно, а използвайки го като инструмент за достигане на висок спортен и технически резултат. Направете клоунада, без да сте клоун (безрезултатни клоуни в нашия спорт има достатъчно ) изпълнете я с елемент на специално изпълнение, което е добре подготвено. Това време, което Вие икономисате, от тази своя вътрешна организация и предполетна домашна предстартова подготовка, Вие ще спечелите за тактическа борба, избор на време за пускане и вземане на тези или онези решения и т.н.

9. Непосредствената предстартова подготовка на по-сложните модели изисква педантичност и точно следване на реда за изпълнение на операциите, за да не пропуснете нещо. Помощ при такава подготовка може да окаже подготвена и отработена предполетна подробна инструкция с колонки за изпълнението на всяка стъпка. Не се надявайте на своята памет. В условията на стрес и органичените по време турове, в бързането, да пропуснеш каквото и да било малко нещо (а всъщност важно) е много лесно.

10. Във всички категории модели с изключение на S5 иS7, винаги имайте подготвен за старт, изцяло готов модел (с изключение на двигател) за случай на авария (гръмване) на двигателя. Тогава Вие можете моментално, да извадите от куфара ( от ВАШИЯ куфар) модел и с минимална загуба на време да го регистрирате, подготвите за старт и пуснете.

11. Бъдете любопитни и любознателни – следете за последните технически новости и в моделизма и в спортния моделизъм, разучете сайтовете на други ракетомоделни федерации, близки и далечни. Ако са достъпни периодични издания на списания за моделизъм от миналото, в това число и чужди, прелистете ги, може да видите нещо интересно, полезно, ако не непосредственно , можещо да Ви подтикне към някаква плодотворна идея (дизайн, конструкция, технология). Прегледайте и това, което се е издавало за ракетомоделизма, макар и малко. Обърнете особенно внимание на книгата на Минаков В.И. «Спортни модели – копия на ракети», която въпреки своето име, съдържа много широк и дълбок материал, касаещ не само копията, но и други класове ракетни модели. Следете за новостите в близкия, дружественния и «прародителски» моделизъм –авиомоделизма. За нови конструкции, за нови материали и новости в областта на технологиите, които могат да бъдат използвани и от Вас.

12. Полезно ще е да се запознаете с литература за други авиационни видове спорт: безмоторно летене, делтапланеризъм, парапланеризм, балони …. Където може да се почерпи ценна информация за термиките и тяхното определяне, аз самия съм намирал там много интересни и нови неща.

13. Не се отвращавайте да се задълбочите, не пренебрегвайте изучаването на теоретическите аспекти на ракетомоделизма. Ако чрез образованието или Вашата работа Вие така или иначе сте свързани с аерокосмическата индустрия (става въпрос за Русия), това естествено се подразбира. Но това не е обезателно. Знания могат да се получат не само чрез ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА, а и със САМООБРАЗОВАНИЕ. Не се крийте от тези допълнителни знания, казвайки “това е само за академици…”. Главното е, да имате ЖЕЛАНИЕ. Погледнете на най-известния пожарникар между ракетомоделистите ( не става въпрос за Бойко Борисов ) – най-добрия ракетомоделист между всички пожарникари, в някои въпроси той е повече осведомен от някои техници (инженери) от аерокосмическата индустрия.

14. Играйте честно и по правилата ! Помня много отдавна ветерана на «сборная СССР», и един от първите и членове Чистов Евгений Александрович не един път казваше: «Момчета, не трябва да лъжете (мамите), после като ви хванат, колко ще тежат вашите предишни, а и следващи победи ? Във всеки, ще се прокрадват напълно обосновани съмнения – А къде е гаранцията, че и останалите резултати също не са били достигнати с нарушение на правилата или измама ? » (нещо такова ни казваше ветерана). И аз имам грях на душата си ….Ето какво стана веднъж …. II –ри шампионат на СССР, Ташкент 1981 година, клас S3A парашут. Моделите ми бяха тогава на прага на устойчивостта – ту летят, ту не летят заради недостатъчна площ на стабилизаторите. И имаше тогава една партия мотори с криви сопла …. Но соплото криво или не – проблема се решаваше просто с малко тежест в носа на модела, така, че криво или не, малко пластелин решаваше нещата (ако разбира се не беше много криво). Но тогава аз постъпих нечестно. След неудачен полет, оправдавайки се с, това, че соплото е криво, получих от началника на стартовете възможност за престартиране. Сложих малко пластелин в носа и на старт – максимум. Помня тогава идва при мен безгрижния Володя Тарасов – тогава за него бях един от основните съперници и ми казва ( и сега помня дума по дума) « - Е как така, Вие не можете да пуснете модеела ? Абе, сложете и малко тежест в носа.» И благодаря на Господ за това, че не спечелих този шампионат. Станах втори след ….. Володя Тарасов. - Прости ме Владимир Тарасич за това, а и не само Вие….

15. Разбира се, не е лошо, ако Ви е провървяло с треньора и ръководителя (както навремето на мен и моите колеги с Минаков В.И. – благодарим ти за всичко „наш Илич”), благодарности и на покойния Тихонов А.К. Но сега, във века на „информационна революция” (споменавам това словосъчетание не бе ирония) може да се почерпи необходимата информация от гореспоменатите източници, а ежедневното менторство и треньорсска грижа в допълнение, може да получавате взаимно с Вашите колеги от клуба.

16. Хубаво е, ако Ви провърви с тези колеги, с този колектив, с който Вие ръка за ръка конструирате, дизайничите, облитате своите модели. Аз имах щастието да поработя с такива известни моделисти като Минаков В.И., Тихонов А. К., Ильин С.Ю., Воронов О.Н., Поважнюк О.И., Левых А.Б., Степанов М.В., Корлюк Е.А. Помагайте си (че как иначе ?) Използвайте разпределение на труда, неговите елементи при направата и отработката на модели във Вашата работилница. Работейки така в добре съгласуван здрав колектив, е нека някой си има своите „бръмбари” в главата, Вие самите вървите напред и помагате в това на своите колеги (понякога съперници), но в такива условия, на Вас и на тях ще се отдаде много повече. Вашите усилия не просто се събират, а с езика на математиката се умножават.

17. И накрая, трябва да Ви провърви, да имате късмет.

Превод: Валентин Савов :bgflag:
Мирослав Теофилов

Върни се в “Литература”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост